Λόγω Covid-19 όλες οι συνεδρίες γίνονται Online

Τα όνειρα

Όλοι μας κοιμόμαστε και έτσι όλοι μας βλέπουμε όνειρα. Μπορεί κάποιοι από εμάς να μην τα θυμόμαστε, αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι όσο κοιμόμαστε το μυαλό μας σταματάει να δουλεύει. Η κούραση, η μεγάλη έκθεση σε οθόνες, το στρες, η κατανάλωση αλκοόλ και άλλων ουσιών, αποτελούν πιθανούς παράγοντες που μπορεί να επηρεάσουν την ποιότητα του ύπνου και κατ’ επέκταση τη δυνατότητα να θυμόμαστε τα όνειρα μας. Επίσης, κάποιοι από εμάς μπορεί να τα θυμόμαστε θολά ή αποσπασματικά ή να βλέπουμε κυρίως εφιάλτες. Άλλες φορές πάλι, μπορεί να έχουμε πολύ διαυγή όνειρα, τα οποία μας επηρεάζουν βαθιά για μεγάλο χρονικό διάστημα.

Σε κάθε περίπτωση, τα όνειρα έχουν μεγάλη αξία γιατί επιτελούν αρκετές σημαντικές λειτουργίες:

  • Συμβάλλουν στην οργάνωση της μνήμης, στην εμπέδωση παλιών αναμνήσεων και στην σύνδεση τους με νέες πληροφορίες.
  • Βοηθάνε στην ρύθμιση των συναισθημάτων. Όταν κοιμόμαστε, τα επίπεδα του άγχους είναι χαμηλότερα και είναι πιο εύκολο να επεξεργαστούμε συναισθήματα που συνδέονται με καταστάσεις, που σε άλλες περιπτώσεις θα μας πλημμύριζαν με φόβο ή άγχος.
  • Στρέφουνε την προσοχή μας σε σημαντικές, αλλά παραμελημένες πτυχές του βιώματος μας.
  • Αποτελούν ολοκληρωμένες ψυχικές αλλά και σωματικές εμπειρίες. Όταν ονειρευόμαστε, βιώνουμε το όνειρο με το σώμα μας. Μπορεί να αυξηθούν ή να πέσουν οι παλμοί μας, να χαλαρώσουν ή να σφίξουν οι μύες μας, κλπ.
  • Διευρύνουν την προοπτική μας πάνω σε συγκεκριμένα ζητήματα που μας απασχολούν. Μπορούν να προσφέρουν μια νέα και φρέσκια προοπτική σε μια κατάσταση που φαίνεται κολλημένη.
  • Προσφέρουν λύσεις σε προβλήματα και γρίφους που δεν μπορούμε να λύσουμε όσο είμαστε ξύπνιοι.

Τα όνειρα επιτελούν σημαντικές λειτουργίες από μόνα τους. Δεν είναι λίγα τα παραδείγματα επιστημόνων που βρήκαν απαντήσεις στις ερευνητικές τους αναζητήσεις, ή καλλιτεχνών που βρήκαν τρόπο να ολοκληρώσουν κάποιο έργο τους, με τη βοήθεια κάποιου ονείρου. Όταν πια το «ξύπνιο» μας μυαλό κολλάει και δεν μπορεί να μας προσφέρει καμία διέξοδο σε κάποια αναζήτηση, η ηρεμία του ύπνου και η διαύγεια του ονείρου, έρχονται να σώσουν την κατάσταση.  Όταν θυμόμαστε τα όνειρα μας, αποκτάμε πρόσβαση στον πλούτο των εμπειριών και γνώσεων που μας προσφέρουν. Όταν τα συζητάμε και τα επεξεργαζόμαστε, μπορούμε να απολαύσουμε τα οφέλη και τη βοήθεια που μας παρέχουν. 

Τι μπορούμε να κάνουμε για να επωφεληθούμε από αυτά:

  • Να κρατάμε ημερολόγιο ονείρων.
  • Να τα μοιραζόμαστε με δικούς μας ανθρώπους.

Nα τα αξιοποιήσουμε σε κάποια μορφή τέχνης, ως μια ακόμα μορφή έμπνευσης.


Σχετική Βιβλιογραφία

Ellis, L. (2020). A Clinician’s Guide to Dream Therapy. Implementing Simple and Effective Dreamwork. New York & London: Routlege. Taylor & Francis Group.

Gendlin, E.T. (1986). Let your body interpret your dreams. Wilmette, IL: Chiron Publications.

https://www.webmd.com/mental-health/features/the-health-benefits-of-dreams#1